WSTECZ WSTECZ ZAŁATW SPRAWE   ( oczekuje na akceptacje )
Usługa: Wniosek o wydanie dowodu osobistego składany w wersji papierowej

   


Podstawa prawna:
  • Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego


Wymagane dokumenty:
  • Wniosek o wydanie dowodu osobistego
  • Kolorowa fotografia o wymiarach 35x45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice z widocznymi brwiami i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrząca na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
  • Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, odzwierciedlająca, w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek twarzy.
  • Fotografia dołączona do wniosku składanego w postaci papierowej powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek.
  • Osoba z wadą narządu wzroku, może dołączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, o ile osoba ta przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.
  • Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, pod warunkiem przedłożenia zaświadczenia o przynależności do kościoła lub innego związku wyznanionego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich przepisami.
  • Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku.


DO WGLĄDU:

  • Dokument tożsamości wnioskodawcy (ważny dowód osobisty lub ważny paszport, w przypadku osoby, która nabyła obywatelstwo polskie-dokument podróży, inny dokument stwierdzający tożsamość). Jeżeli osoba nie posiada ważnego dowodu osobistego lub ważnego paszportu- inny dokument ze zdjęcięm.
  • W uzasadnionych przypadkach w celu wyjaśnienia niezgodności organ gminy może żądać od wnioskodawcy dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie w przypadku niezgodności dotyczącej obywatelstwa.





Opłata:
Nie pobiera się


Przewidywany termin załatwienia sprawy:
30 dni (rzeczywisty termin odbioru dokumentu uzależniony jest od otrzymania dowodów z Centrum Personalizacji Dokumentów MSW Warszawa).


Sprawę załatwia i szczegółowych wyjaśnień udziela:




Wydział: WOK Wydział Obsługi Klienta Urząd Miasta Świdnik, ul. Stanisława Wyspiańskiego 27 21-040 Świdnik

Nr pokoju: 019

Nr telefonu: +48 (81) 751 76 53

Godziny pracy: Poniedziałek - Środa: od 07:30 do 15:30, Czwartek: od 09:00 do 17:00, Piątek: od 07:00 do 15:00

Sposób załatwienia sprawy:


Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w siedzibie organu dowolnej gminy na terenie RP.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych oraz może złożyć osoba, której pozostało 30 dni lub mniej do ukończenia 18 roku życia.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych oraz osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych składa składa roszic, opiekun lub kurator.


Wymóg obecności przy składniniu wniosku o wydanie dowodu osobistego:

- dowód osobisty wydawany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby przy składaniu wniosku.

-nie wymaga się stawiennictwa osoby przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego, która nie ukończyła 5 roku życia.



Wniosek na nowy dowód osobisty składa się w przypadku:

-upływu terminu ważności oraz upływu terminu ważności dowodu osobistego w przypadku, o którym mowa w art. 12g ust. 3 ustawy o dowodach osobistych,

-zmiany danych z wyjątkiem nazwy organu wydającego oraz nazwy miejsca urodzenia,

-zmiany wizerunku twarzy w stopniu utrudniającym lub uniemożliwym identyfiakcję posiadacza,

-utraty lub uszkodznia dowodu osobistego,

-upływu terminu zawieszenia dowodu,

-unieważnienia certyfikatów,

-wymiany dowodu bez warstwy elektronicznej,

-braku certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikatu podpisu osobistego,

-braku możliwości identyfikacji i uwierzytelnienia lub złożenia podpisu osobistego,

-braku odcisków palców w warstwie elektronicznej dowodu osobistego,

-ubezwłasnowolnienia całkowitego posiadacza dowodu osobistego, który zawiera certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienialub certyfikat podpisu osobistego,

-ubezwłasnowolnienia częściowego posiadacza dowodu osobistego, który zawiera certyfikat podpisu osobistego,

-uprawdopodobnienia przez posiadacza dowodu osobistego podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego,

-stwierdzenia przez organ gminy wady technicznej dowodu lub błędnej personalizacji



Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego składa się co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu oraz niezwłocznie w przypadkach:

-zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym (w przypadku niezłożenia wniosku na nowy dowód osobisty dotychczasowy dowód osobisty ulegnie unieważnieniu z dniem następującym po upływie 120 dni od dnia dokonania zmiany w rejetrze PESEL),

-zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza,

-utraty dowodu,

-uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza,

-uprawdopodobnienia przez posiadacza dowodu osobistego podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego.


Przyjmowanie wniosków dowodowych od osób, które z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej pokonać się przeszkody odbywa się w miejscu pobyty tej osoby, po wcześniejszym uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. Jeżeli złożenie wniosku we wskazanym trybie okaże się nieuzasadnione, odmawia się przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę oraz poucza o konieczności osobistego złożenia wniosku w Urzędzie Miasta w Świdniku lub w przypadku osób, które nie ukończyły 12 roku życia możliwe jest złozenie wniosku za pośrednictwem platformy elektronicznej ePUAP przez rodzica, opiekuna lub kuratora.



Odbiór dowodu osobistego:

Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.

Dowód osobisty wydany osobie małoletniej, która nie ukończyła 13 roku życia lub osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie odbiera rodzic, opiekun.

Dowód osobisty wydany osobie małoletniej, która ukończyła 13 rok życia lub osobie ubezwłasnowolnionej częściowo odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic lub kurator.

Odbiór dowodu wydanego osobie małoletniej, która ukończyła 5 rok życia i nie ukończyła 12 roku życia nie wymaga obecności tej osoby, jeżeli była ona obecna przy składaniu wniosku.

W przypadku przyjęcia wniosku o wymianę dowodu osobistego w miejscu pobytu wnioskodawcy lub osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego powiadomi organ gminy o niemożności osobistego odebrania dowodu osobistego z powodu chorby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia tego wniosku, odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik składając pełnomocnictwo szczególe do dokonania jego odbioru.

Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania,

Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania.

Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12 rok życia , od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków palców jest ważny przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania.




Tryb odwoławczy:
W przypadku wydania decyzji administracyjnej o odmowie wydania dowodu osobistego lub decyzji o stwierdzeniu nieważności dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Lubelskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.


Procedura:




Uwagi:




Załączniki:

Nazwa Zarządzanie Data dodania
Wniosek o wydanie dowodu osobistego
2022-04-29
Klauzula informacyjna
2021-06-16