Wniosek o wydanie dowodu osobistego składany w wersji papierowej
30 dni (rzeczywisty termin odbioru dokumentu uzależniony jest od otrzymania dowodów z Centrum Personalizacji Dokumentów MSW Warszawa).
WOK Wydział Obsługi Klienta Urząd Miasta Świdnik, ul. Stanisława Wyspiańskiego 27 21-040 Świdnik
Poniedziałek - Środa: od 07:30 do 15:30, Czwartek: od 09:00 do 17:00, Piątek: od 07:00 do 15:00
Od 29 grudnia 2023 roku nie składa się już papierowego wniosku o wydanie dowodu osobistego. Wniosek jest generowany automatycznie na podstawie danych pobranych z rejestrów państwowych.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych oraz może złożyć osoba, której pozostało 30 dni lub mniej do ukończenia 18 roku życia.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych oraz osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych składa składa roszic, opiekun lub kurator.
Wymóg
obecności przy składniniu wniosku o wydanie dowodu osobistego:
- dowód osobisty wydawany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby przy składaniu wniosku.
-nie wymaga się stawiennictwa osoby przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego, która nie ukończyła 5 roku życia.
Wniosek
na nowy dowód osobisty składa się w przypadku:
-upływu terminu ważności oraz upływu terminu ważności dowodu osobistego w przypadku, o którym mowa w art. 12g ust. 3 ustawy o dowodach osobistych,
-zmiany danych z wyjątkiem nazwy organu wydającego oraz nazwy miejsca urodzenia,
-zmiany wizerunku twarzy w stopniu utrudniającym lub uniemożliwym identyfiakcję posiadacza,
-utraty lub uszkodznia dowodu osobistego,
-upływu terminu zawieszenia dowodu,
-unieważnienia certyfikatów,
-wymiany dowodu bez warstwy elektronicznej,
-braku certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikatu podpisu osobistego,
-braku możliwości identyfikacji i uwierzytelnienia lub złożenia podpisu osobistego,
-braku odcisków palców w warstwie elektronicznej dowodu osobistego,
-ubezwłasnowolnienia całkowitego posiadacza dowodu osobistego, który zawiera certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienialub certyfikat podpisu osobistego,
-ubezwłasnowolnienia częściowego posiadacza dowodu osobistego, który zawiera certyfikat podpisu osobistego,
-uprawdopodobnienia przez posiadacza dowodu osobistego podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego,
-stwierdzenia przez organ gminy wady technicznej dowodu lub błędnej personalizacji
Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego składa się co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu oraz niezwłocznie w przypadkach:
-zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym (w przypadku niezłożenia wniosku na nowy dowód osobisty dotychczasowy dowód osobisty ulegnie unieważnieniu z dniem następującym po upływie 120 dni od dnia dokonania zmiany w rejetrze PESEL),
-zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza,
-utraty dowodu,
-uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza,
-uprawdopodobnienia przez posiadacza dowodu osobistego podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego.
Przyjmowanie wniosków dowodowych od osób, które z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej pokonać się przeszkody odbywa się w miejscu pobyty tej osoby, po wcześniejszym uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. Jeżeli złożenie wniosku we wskazanym trybie okaże się nieuzasadnione, odmawia się przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę oraz poucza o konieczności osobistego złożenia wniosku w Urzędzie Miasta w Świdniku lub w przypadku osób, które nie ukończyły 12 roku życia możliwe jest złozenie wniosku za pośrednictwem platformy elektronicznej ePUAP przez rodzica, opiekuna lub kuratora.
Odbiór
dowodu osobistego:
Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
Dowód osobisty wydany osobie małoletniej, która nie ukończyła 13 roku życia lub osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie odbiera rodzic, opiekun.
Dowód osobisty wydany osobie małoletniej, która ukończyła 13 rok życia lub osobie ubezwłasnowolnionej częściowo odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic lub kurator.
Odbiór dowodu wydanego osobie małoletniej, która ukończyła 5 rok życia i nie ukończyła 12 roku życia nie wymaga obecności tej osoby, jeżeli była ona obecna przy składaniu wniosku.
W przypadku przyjęcia wniosku o wymianę dowodu osobistego w miejscu pobytu wnioskodawcy lub osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego powiadomi organ gminy o niemożności osobistego odebrania dowodu osobistego z powodu chorby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia tego wniosku, odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik składając pełnomocnictwo szczególe do dokonania jego odbioru.
Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania,
Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania.
Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12 rok życia , od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków palców jest ważny przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania.